Grootste onafhankelijke beheerder Ceusters ziet Belgische shoppingcentra recordzomer draaien
De Belg heeft deze zomer massaler dan anders de weg richting shoppingcentra gevonden. Zo werden er in de winkelcentra 8,5% méér bezoekers opgetekend in vergelijking met vorig jaar. Noem het gerust een “revival”, want ook in vergelijking met de periode voor de coronapandemie is fysiek winkelen weer in trek. En er wordt ook meer gekocht: zo steeg de verkoopsomzet deze zomer met gemiddeld 8,1 %. Het slechte zomerweer is één verklaring. Maar ook het uitgebreide winkelaanbod en tal van nieuwe winkelconcepten zitten er voor iets tussen, stelt Ceusters, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcenters in ons land.
De consument heeft duidelijk opnieuw zijn weg naar de fysieke winkelcentra gevonden. In juli werden in het gros van de Belgische shoppingcentra 9,4% meer shoppers opgetekend ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In augustus was de stijging niet veel minder: +7,4%. Dat zorgt voor een gemiddelde van +8,5% bezoekers in de Belgische shoppingcentra gedurende de hele zomer. Er mag dan ook gesproken worden van een “revival”, zo meent de onafhankelijke vastgoedbeheerder Ceusters, die het gros van onze Belgische shoppingcentra beheert. Want: ook in vergelijking met 2019, het jaar voor de coronapandemie, is er nog altijd een opmerkelijke stijging van 4,6%.
Het iets zonnigere september kent tot nu toe nog altijd een lichte stijging qua bezoekers: +1% in vergelijking met vorig jaar, +4,5% tegenover september 2019.
Het marktonderzoek van Ceusters is gebaseerd op de bezoekersaantallen en omzetcijfers van Wijnegem - Shop Eat Enjoy, K in Kortrijk, Les Grands Prés, Feest en Cultuurpaleis Oostende, Warande Shopping, Docks Bruxsel, Grand Bazar Antwerpen, Stockel Square en Waasland Shopping. Alles samen kregen ze van januari tot augustus van dit jaar alleen al een recordaantal van 29 miljoen bezoekers over de vloer.
Méér consumptie
Het feit dat fysiek shoppen opnieuw aan populariteit wint is een geschenk uit de hemel voor de sector.
“Tijdens de helse coronaperiode moesten veel winkels de deuren sluiten en ook na de pandemie kwam de consument nog een tijd in minder grote getallen opduiken. Dat diezelfde consument nu opnieuw richting winkels trekt, is positief. En vooral omdat het ook méér is dan windowshopping. Deze zomer werd er effectief ook méér geconsumeerd”, stelt Hans Van Laer van Ceusters.
In juli werd er zo voor 8,6 % meer uitgegeven tegenover dezelfde periode vorig jaar. En ook de vergelijking met 2019 is bijzonder: +6,6 % in juli. Voor augustus zijn de cijfers even opmerkelijk: +7,6 % tegenover vorig jaar en +7,5 % tegenover 2019, vlak voor de coronapandemie.
“Het tij is gekeerd. Vorig jaar waren de mensen nog iets voorzichtiger met hun uitgaven, gezien de grotere onzekerheid die er toen was richting winter over de energiekosten die als erg hoog werden aangekondigd”, zegt Van Laer. “Je had trouwens sowieso ook nog wat naweeën van corona. Maar intussen is het vertrouwen terug en lonen de grote inspanningen die geleverd zijn om de winkelbelevenis te vergroten.”
Positieve trend
De “revival” is deels te wijten aan het slechte weer en de weinig zomers temperaturen van de afgelopen maanden. Maar het is zeker ook het gewijzigde en uitgebreide winkelaanbod dat z’n werk doet. Zowat in alle shoppingcentra, openden er de voorbije maanden met de regelmaat van de klok nieuwe etablissementen of zijn de inbouwwerkzaamheden gestart. Een indrukwekkend lijstje: Douglas, Action, Starbucks, Oysho, H&M Home, Cardgame Shop, Venizi, Bubble Waffle, Eeetwell, Mango Kids, Mister Minit, Planet Yoghurt/Planet Pasta, NZA, Nobi, Punto Fashion, Lab 9, Kiko (2x), C&A, Bristol, CKS, Mayerline, Twice as Nice , Randstad, Solow, Celio. Dit uiteraard mede dankzij het mooie werk van onze collega-makelaars.
Ceusters ziet de trend zich alvast ook positief voortzetten in de nabije toekomst.