15 juni 2021 in
retail

Opening horeca: tot 14 procent meer shoppers in de shoppingcenters

CEUSTERS - de grootste beheerder van shoppingcenters in ons land - heeft de voorbije weken alle zeilen bijgezet om niet alleen de horeca in alle veiligheid te openen, maar binnenkort ook het funshoppen én de solden in goede banen te leiden.

Opening horeca: tot 14 procent meer shoppers in de shoppingcenters

Met uitzicht op funshoppen én solden laten shoppingcenters moeilijke maanden achter zich.

Donderdag 10 juni 2021 — Met de volledige opening van de horeca zijn ook de Belgische shoppers helemaal terug. Grote shoppingcenters zoals Wijnegem, K in Kortrijk en Grand Prés in Bergen zagen op één dag maar liefst duizenden bezoekers meer dan de afgelopen weken. Gemiddeld zo’n 8 procent maar in grote shoppings zoals Wijnegem zelfs 14 procent. Daarmee hebben de winkelcenters de slechte maanden definitief achter zich gelaten, want ook de voorbije maand gingen de bezoekerscijfers al de hoogte in. Met gemiddeld 41 procent in vergelijking met maart en april. Ook de omzetten maakten een sprong. CEUSTERS - de grootste beheerder van shoppingcenters in ons land - heeft de voorbije weken alle zeilen bijgezet om niet alleen de horeca in alle veiligheid te openen, maar binnenkort ook het funshoppen én de solden in goede banen te leiden. Met live monitoring van het aantal bezoekers en aangepaste airco-systemen.

Horecazaken maken steeds meer deel uit van de ‘beleving’ die shoppings willen bieden. Vandaag is in België al gemiddeld meer dan 10 procent van de winkeloppervlakte in een shoppingcenter horecaruimte. Bij nieuwe projecten gaat dat zelfs al naar 15 of 20 procent. De shoppingcenters hebben het de voorbije maanden dan ook moeilijk gehad met de verplichte sluiting van restaurants, café’s en bistro’s. Voor vele Belgen staat shoppen nog steeds synoniem met een warme koffie, belegd broodje of zoete pannenkoek. 

De nieuwe versoepeling is bijgevolg in de shoppingcenters goed te voelen. Bij CEUSTERS zagen ze gisteren dat de shoppingcenters al na amper één dag duizenden bezoekers meer mochten ontvangen in vergelijking met vorige week. Concreet telde het shoppingcenter in Wijnegem gisteren 15.910 bezoekers - oftewel 14 procent meer dan vorige week woensdag, Waasland Shopping 12.136, zo’n 8 procent meer dan een week geleden én ook in Grand Prés in Bergen kwamen 8 procent meer shoppers. 

“Horeca is de aandrijfmotor van de shoppingcenters. Een shopnamiddag wil je combineren met een terrasje of een lunch. En net dat heeft de Belg duidelijk gemist want onze bezoekerscijfers schieten nu de hoogte in. Net zoals we het afgelopen jaar hunkerden naar vakantie of een normaal restaurantbezoek, hunkeren vele Belgen nu naar ‘funshoppen’. Rustig met partner, vrienden of familie winkelen zonder dat ze op hun horloge moeten kijken of zich moeten registreren. Shoppen wordt weer écht een beleving, een daguitstap.”

Toon De Meester, CEUSTERS

De cijfers bewijzen dat voor de Belgen een lekkere hap en een drankje duidelijk nog een sterk verschil betekenen qua beleving. Nu de horeca opnieuw volledig open is, maken grote winkelcenters zoals Wijnegem, Waasland Shopping in Sint-Niklaas of Grand Prés in Bergen zich dan ook op om ook de komende weken talloze shoppers te ontvangen.

Stijgende omzet

Met de heropstart van de horeca slaan de Belgische shoppingcenters nu helemaal de weg in richting herstel. De voorbije maand mei waren al duidelijke tekenen van beterschap te zien. In mei zijn de bezoekerscijfers van meer dan tien shoppingcenters in ons land gemiddeld, met 21 procent meer bezoekers vergeleken met maart en zelfs 70 procent meer dan in april. 

Als mei wordt vergeleken met mei 2020 – toen de winkels pas op 11 mei weer de deuren konden openen na de eerste lockdown - kunnen we spreken van 82 procent betere cijfers. Maar vergeleken met mei 2019 – toen er van corona nog geen sprake was – zitten we op een daling van -18 procent. Afgelopen mei heeft de horeca – die op enkele terrassen na nog gesloten was – zijn rol als trekker nog niet kunnen opnemen wat tot uiting komt in de cijfers.

“Voor de shoppingcenters is het zogeheten ‘afspraakwinkelen’ duidelijk een debacle gebleken. Want sinds het winkelen-op-afspraak niet meer nodig is, zien we de bezoekers- en omzetcijfers opnieuw gunstig evolueren - vooral bij de modezaken. Nu er geen tijdsdruk meer achter zit, komen de shoppers weer vaker met plezier buiten. Ze gaan weer positiever door het leven, wat het voor alle medewerkers in de winkels uiteraard ook aangenamer maakt. Daarnaast zijn de weergoden ons  in mei zeker gunstig geweest en hebben sommige winkelcenters aan de grens met Frankrijk meer Franse consumenten mogen ontvangen die in eigen land nog niet konden shoppen.”

Toon De Meester, CEUSTERS

De goede bezoekerscijfers vertalen zich dus ook voorzichtig in de omzetten. Terwijl in de eerste maanden van dit jaar er nog sprake was van een omzetdaling van ongeveer 40 procent in vergelijking met dezelfde maanden in het laatste “normale jaar” 2019, nam die daling in mei af naar -10 procent. Dat doet het beste verhopen voor juni en de maanden die erop volgen. Enkele shoppingcenters geven bovendien zelfs nu al lichte positieve cijfers weer. Ook opmerkelijk: de eerste vier maanden van 2021 kenden de niet-modewinkels betere omzetten dan de modewinkels maar in mei blijkt dit net omgekeerd te zijn.

Real time monitoring

Dat er opnieuw een toevloed aan shoppers in de winkelcenters komt, betekent niet dat het er onveilig aan zal toegaan. Zo zal het aantal bezoekers in de shoppingcenters voortdurend gemonitord worden zodat er tijdig kan ingegrepen worden indien er te veel bezoekers zouden komen. Daarnaast wordt via aangepaste airco-systemen op elk moment verse lucht voorzien en gelden nog steeds de afstandsregels. Ook de mondmaskerplicht blijft.

“We rekenen uiteraard op het gezonde verstand van de bezoekers om alles zo coronaproof mogelijk te houden. En daar hebben we ook alle vertrouwen in. Wij hebben goede vooruitzichten voor de zomer en het najaar en met de start van het ‘funshoppen’ zullen de shoppingcenters nog een extra boost krijgen.”

Toon De Meester, CEUSTERS

Vernieuwing

Heel wat consumenten die nu binnenkort weer naar hun vertrouwde shoppingcenter afzakken, zullen overigens aangenaam verrast zijn. Vele shoppingcenters hebben van het voorbije rustige jaar immers gebruik gemaakt om hun aanbod te vernieuwen, leegstand op te lossen of te innoveren. Zo investeerde K in Kortrijk de afgelopen maanden massaal in de ondersteuning van zijn handelaars en het aantrekken van nieuwe winkels. Er openden maar liefst 10 nieuwe panden - waaronder bekende merken zoals Snipes, Fox & Cie en New Yorker -, nieuwe horecazaken en hippe co-working spaces. Ook in Wijnegem, de moeder aller shoppingcentra, hebben enkele nieuwe kledingzaken hun intrede gemaakt, zoals Bershka en Mango, en opende Zara er nog een grotere flagshipstore.

 

De komende weken blijven in de shoppingcenters nog steeds de volgende regels van toepassing:

 

  1. Gescheiden in- en uitgang

  2. Real-time opvolging van aantal bezoekers

  3. Handen desinfecteren 

  4. Mondmaskerplicht

  5. Toegang shops indien nodig beperkt

  6. Speelhoeken kinderen gesloten  

 

CEUSTERS, beheert naast 11 shoppingcenters ook diverse retail parken verspreid over het hele land.

Shopping centra

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws in vastgoed.

Wilt u het nieuws uit de vastgoedwereld of onze realisaties op de voet volgen? Vul dan hier uw e-mailadres in. Zo blijft u steeds op de hoogte. Waar u ook bent.